Förebyggande övningar

Förebyggande Övningar

Rörelse och Stabiliiseringsövningar

Värk i ryggen, nacken eller armar/ben kan vara oerhört plågsamt och begränsande i vardagen. För att förebygga smärta och lindra besvär kan kiropaktik vara en effektiv behandlingsmetod. Dessutom kan övningar för att stabilisera ryggen och kroppen göra stor skillnad. Genom att utföra regelbundna övningar kan smärtan minskas och rörligheten ökas. Här kan du hitta en video som visar hur du gör övningarna, samt en beskrivande text för att hjälpa dig på vägen till smärtfrihet.

Tre bra övningar mot smärta i ländryggen

De här övningarna är framtagna av dr. Stuart Mcgill. Han har forskat på dem som bra vid ländryggsmärta. I övningarna stärker du bålen samtidgit som du håller ländryggen neutral, vilket avlastar ländryggen. Och som alltid ha bra teknik. Färre och rätt är bättre än många.

Två bra övningar för nacke och axlar

Smärta från nacke och axlar är mycket vanigt. Kanske mest vid arbete med händerna framför kroppen, som vid skrivbordet. Dessa övningar stärker muskulaturen gring skulderbladen vilket gör att du orkar hålla upp överkroppen bättre och därmed avlastar nacken. Det leder till mindre spännigar i nacken och axlarna samt mindre muskelspänningar. Som alltid är det bra med god teknik i övningarna..

Övning för framsida halsrygg/nacke

Huvudvärk kan bero på att man är spänd i musklerna i baksidan av nacken. Spänningarna i nacken kan komma av stress eller olyckor. Ett bra sätt satt motverka detta är at träna upp framsidan av nacken. Det gör att du mjukar upp de spända musklerna genom rörelsen och genom att du blir starkare i framsidan av nacken. När du blir starkare där kan du bättre stabilisera huvudet och du får mindre ont!

Övning för att stärka övre ryggen

I den här övningen sitter du på knäna eller ligger på mage. Håll bandet mellan händerna. Vrid ut underarmen och vinkla sedan ut handen.

Bra för din hållning!