Experts advice

Förslag på övningar för bättre hållning

Här följer förslag på övningar att gör för bättre hållning och rörlighet i bröstryggen. Du kan lätt lägga till dess till ditt vanliga program. Från enkel uppmjukning av bröstryggen på Foamroller till lite mer avnserat som Face Pulls och som sista video förslag på bålövning. Regelbundna övningar ger bäst resultat. Det är däför bättre att du väljer en eller två övningar och gör dem lite varje dag framför att du gör alla övningar vid färre tillfällen

Rörlighet i bröstryggen

Inga rundade skuldror

Bättre hållning

Bra tränings APP

Bålträning

Expert's Advice

Enkla råd för bättre hälsa

För att kunna behålla en god funktion i kroppen behöver vi röra på oss regelbundet. Vi beöver sov tillräckligt, för många är det ca 8 timmar per natt. För bra funktion i kroppen behöver vi även ät bra mat. Detta för att vi skall ge kroppen bra förutsättningar att tåla den belastning vi utsätter den för i vardagen.


  • Vi böver röra på oss för att bryta ensidigt användande av kroppen. Endsidighet i vardagen skapar sämre rörlihghet utom i det vi gör till vardags. Ex. sitter vid ett skrivbord med lätt böjd rygg. Då behöver vi mer bakåtböjning i ryggen samt genellt mer motion.
  • När vi sover sker mycket återhämting både mentalt och fysiskt. Därför mår vi bäst av ca 8 timmars söm per dygn.
  • En god kosthållning ger kroppen de byggstenar och bränsle den böver för att vi skall ta oss igenom en dag med gott humör. Byggstenarna behövs även för att hjälpa immunförsvaret att stå emot de belastningar vi sätter på den och som vi blir utsatta för i vår miljö (virus, bakterier osv).

Ett enkelt sätt att få bra motion och stärkande övningar, som inte är svåra att göra och inte behöver några redskap, är att ladda ned FMTK appen och följ instruktionerna där. Du väljer själv hur länge du vill träna!

Tillverkarvägen 7 Arninge Täby Kiropraktor

Leg. Kiropraktor Michael Johansson


Hos mig på Michael Johansson Kiropraktik AB får du hjälp med akuta och kroniska problem från från rygg och nacke, men även axlar/skuldror, armbågar fötter/fotleder.

Din kiropraktor i Täby.

© Copyright. All Rights Reserved.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.

Acceptera