Kiropraktik och behandling

Kiropraktik & Behandling

Kiropraktik handlar om att stärka kroppens egna förutsättningar till läkning. Det gör vi genm att identifiera och mjuka upp stelheter i rygg och leder.

Effektiv smärtlindring

Till MJ Kiropraktik kan du vända dig när du drabbats av olika typer av smärttillstånd i rygg eller nacke. Vanligt är även att man söker för värk i huvud, axel/skuldra eller arm/ben. Mottagningen har lång erfarenhet av att ta hand om patienter med ont i axlarna och nacken. Jag som driver kiropraktormottagningen har även de kunskaper som behövs för att ta emot personer med problem lokaliserade till hand- och fotleder. Du kan vända dig till mig för såväl akuta som kroniska besvär. Kiropraktik har visat sig vara en effektiv metod för smärtlindrande behandling.

När du har ont i leder och muskler

Jag har möjlighet att behandla många olika typer av smärtrelaterade besvär på mottagningen. I mån av tid tar jag emot patienter akut och du som har kraftig smärta i samband med ryggskott eller ischias kan snabbt få en tid för lindring. Jag kan även hjälpa patienter som drabbats av så kallad tennisarmbåge, som är en typ av överbelastning som uppkommer efter upprepade rörelser med armen. Som en legitimerad kiropraktor i Täby gör jag en manuell undersökning för att lokalisera spänningar, ändrade rörelsemönster och skador som jag sedan behandlar med en lämplig metod.

Vanliga Symptom

Många har värk eller besvär från rygg och leder

Värk från kroppen eller ryggen är något som vi alla besväras av ibland, orsaken till värken kan vara olika beroende på vart i kroppen man har ont? Värken kan bero på stress eller spänningar eller trötthet. Värk i rkoppen är vanligt efter whiplash, fallolyckor och bilolyckor eller överbelastningar i form av ensidig position när du sitter eller kanske tungt lyft. Jag som arbetar på MJ Kiropraktikt hur mycket en ihållande värk kan förstöra ens dag, därför är jag mån om att snabbt hitta orsaken till din värk och göra en korrekt bedömning om hur vi går vidare med er behandling. Jag individanpassar alla övningar och utformar dem för att passa nivån på dina smärtproblem. Du får praktiska råd på hur du kan undvika ihållande huvudvärk och ett övergripande program som hjälper till att stabilisera kroppen.

Kiroparktorbehandling Täby
ont i nacken ont i ryggen kiropraktor Täby

Rygg & Nacksmärta

Smärta och värk från rygg och nacke kan uppstår av en tillfällig överbelastning, där kroppen känner att den behöver skydda ryggens leder (ryggskott, nackspärr). Vanligt är dock att symptomen kommer av en längre tids överbelastning pga muskulär obalans eller upprepade ensidiga rörelser.
Värken kan vara lokaliserad i ryggslut med eller utan utsrålning i benen. Har man symptom från nacken kan det ge symptom i armarna eller som huvudvärk.

ont i axel skuldra kiropraktor Arninge Täby

Värk i Axlar, Handled & Fotled

Smärta i axlar beror ofta på en överbelastning av skuldrorna samt en muskulär obalans, man kan vara kort och stram i framsidan och svag i övre ryggen.
Ett vanligt tillstånd i underarmarna är tennisarmbåge som uppstår efter en övarbelastning av muskulaturen i underarmen.
Stelhet i fotlederna är vanligt efter att man stukat dem vilket kan leda till värk i knä eller höft.

Huvudvärk är något som vi alla besväras av ibland, men visste du att orsak till huvudvärk kan vara olika beroende på vart i huvudet man har ont? Huvudvärk i pannan kan bero på stress och huvudvärk i bakhuvudet kan bero på spänningar eller tung trötthet. Spänningshuvudvärk och huvudvärk vid whiplash, fallolyckor och bilolyckor är även andra vanliga orsaker till huvudvärk.

se this text block to enter a short description about the team member.

Värk i arm eller ben kiropaktorbehandilng Arninge

Arbetsrelaterade Skador

I yrkeslivet utsätts vi ofta för ensidig belastning över längre tid som kan leda till värk. Symptom från nacke/axlar med värk i huvudet eller ut i armarna kan uppkomma efter många och långa pass framför datorn på kontoret. Skador kan även uppkomma i samband lyft eller fall. Vanligt efter en skada är en ökad anspänning i muskulaturen kring skdan vilket leder till ökade symptom.

Kiropraktik Arninge Täby

Rörelse & Stabiliseringsövningar

Jag hjälper dig med förslg på övningar för rörelse och stabilisering för att motverka att symptomen återkommer. Vilka övningar och hur mycket baserar på din träninsvana samt vilket mål du har med behandlingen.

Idrottsskador kiropraktik Täby

Idrottsskador

Idrottskador uppkommer vid tillfällig överbealstning, som vid stukning av fotled, eller som skador i samband med för ensidig träning, exempelvis muskelfästes inflammationer. Vi hjälper då till med en rörelseanalys för att se om utövaren har god rörlighet i sina leder samt god stabilitet i kroppen.

HAR DU ONT?

Ta det lungt, det är inget ovanlig att man har värk från ryggen eller nacken då och då. På MJ Kiropraktik kommer jag att hjälpa dig med förståelse till varför du får ont, behandling samt förslag på sätt att förebygga så att du inte får återkommande värk.

Expert's Advice

Enkla råd för bättre hälsa

För att kunna behålla en god funktion i kroppen behöver vi röra på oss regelbundet. Vi beöver sov tillräckligt, för många är det ca 8 timmar per natt. För bra funktion i kroppen behöver vi även ät bra mat. Detta för att vi skall ge kroppen bra förutsättningar att tåla den belastning vi utsätter den för i vardagen.

• Vi böver röra på oss för att bryta ensidigt användande av kroppen. Endsidighet i vardagen skapar sämre rörlihghet utom i det vi gör till vardags. Ex. sitter vid ett skrivbord med lätt böjd rygg. Då behöver vi mer bakåtböjning i ryggen samt genellt mer motion.
  • När vi sover sker mycket återhämting både mentalt och fysiskt. Därför mår vi bäst av ca 8 timmars söm per dygn.
  • En god kosthållning ger kroppen de byggstenar och bränsle den böver för att vi skall ta oss igenom en dag med gott humör. Byggstenarna behövs även för att hjälpa immunförsvaret att stå emot de belastningar vi sätter på den och som vi blir utsatta för i vår miljö (virus, bakterier osv).

Ett enkelt sätt att få bra motion och stärkande övningar, som inte är svåra att göra och inte behöver några redskap, är att ladda ned FMTK appen och följ instruktionerna där. Du väljer själv hur länge du vill träna!

Tillverkarvägen 7 Arninge Täby Kiropraktor

Förslag på övningar för bättre hållning

Här följer förslag på övningar att gör för bättre hållning och rörlighet i bröstryggen. Du kan lätt lägga till dess till ditt vanliga program. Från enkel uppmjukning av bröstryggen på Foamroller till lite mer avnserat som Face Pulls och som sista video förslag på bålövning. Regelbundna övningar ger bäst resultat. Det är däför bättre att du väljer en eller två övningar och gör dem lite varje dag framför att du gör alla övningar vid färre tillfällen

Rörlighet i bröstryggen

Bra tränings APP

Inga rundade skuldror

Bålträning

Bättre hållning

Bålträning

Leg. Kiropraktor Michael Johansson

Hos mig på Michael Johansson Kiropraktik AB får du hjälp med akuta och kroniska problem från från rygg och nacke, men även axlar/skuldror, armbågar fötter/fotleder.

Din kiropraktor i Täby.

© Copyright. All Rights Reserved.

Acceptera